Είναι η Οικονομία του Χάους;
Καθώς διανύουμε την απίστευτη περίοδο της εποχής Covid, το χάος φαίνεται να κυριαρχεί στην οικονομία. Ενώ η άμεση επίπτωση του covid σε fintech και ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν προφανής, αυτό που ακολουθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα με τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό και πρώτες ύλες, δεν ήταν αναμενόμενο. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί ήταν επιφυλακτικοί όταν γινόταν αναφορές για «επιστροφή στην κανονικότητα», αλλά αυτή η κατάσταση ήταν δύσκολο να προβλεφθεί. Η κανονικότητα είναι αυτό που αντιμετωπίζουμε σήμερα, όχι αυτό που θυμόμαστε να συμβαίνει το 2019. Ο covid έχει γίνει σχεδόν ενδημικός, όμως δεν ξέρουμε πραγματικά πότε και αν θα φύγει εντελώς από την ζωή μας. Ο σκοπός μας από επενδυτική σκοπιά, είναι να προσαρμοστούμε.
Ο Covid όμως δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που διαταράσσει με χαοτικό τρόπο την οικονομική δραστηριότητα. Η κλιματική αλλαγή αρχίζει να μας προβληματίζει πολύ έντονα. Ενώ μπορούμε με σχετική επιτυχία να προβλέψουμε βραχυπρόθεσμες αλλαγές του καιρού, είναι δύσκολο να αμυνθούμε αποτελεσματικά στις μεγάλες πυρκαγιές, θύελλες και πλημμύρες , που προκαλούν και την μεγαλύτερη ζημιά. Καθώς τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα συνεχίζουν να ανεβαίνουν, οι κλιματικές διαταραχές, θα γίνουν δυστυχώς μια νέα «κανονικότητα». Θεωρείται σχεδόν αδύνατο να επιστρέψει το περιβάλλον στα προηγούμενα επίπεδα. Ο συλλογικός μας στόχος, είναι να προσαρμοστούμε στις νέες κλιματικές συνθήκες.
Ο προβλέψιμος 20ος αιώνας: Το παρελθόν
H κυρίαρχη επιχειρησιακή μορφή τον περασμένο αιώνα, μετά τον 2ο ΠΠ, η οποία στήριξε το οικοδόμημα της ηγεμονίας των ΗΠΑ, στηρίχτηκε στον αυτοματισμό των διαδικασιών. Η μαγεία της αποτελεσματικότητας, προήλθε από την επανάληψη των ίδιων διαδικασιών ξανά και ξανά, μαθαίνοντας με αυτό το τρόπο πως να γίνονται όλα με τον καλύτερο τρόπο. Η κορύφωση αυτών των συστημάτων, ήταν η διαχείριση συστημάτων τύπου just-in-time, που σηματοδότησε το παγκόσμιο εμπόριο. Η επιτυχία βασίστηκε σε επαναλαμβανόμενες ενέργειες, μέσα σε ένα σχετικά σταθερό περιβάλλον. Τα συστήματα εμπλουτίστηκαν με νέα σύγχρονα συστήματα IT. Με τον Covid, η αστάθεια αυτού του περιβάλλοντος, έχει γίνει το κυρίως πρόβλημα. Σκεφτείτε για μια στιγμή την δυσκολία να προγραμματίσεις ένα ταξίδι διακοπών αυτό το διάστημα, και μετά αναλογιστείτε τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν από τις εταιρίες που μεταφέρουν container. Ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που υπό φυσιολογικές συνθήκες κάνει το just-in-time εφικτό, είναι αδύνατον να λειτουργήσει στην χαοτική νέα κανονικότητα.
Ο χαοτικός 21ος αιώνας: Το παρόν
Δεν ζούμε πια σε εκείνη την προβλέψιμη εποχή. Η λειτουργία των επιχειρήσεων απαιτεί συνεχής και άμεσες λύσεις σε απρόβλεπτα εμπόδια, συμπεριλαμβανομένων: της ζήτησης, της προμήθειας α’ και β’ υλών, της εργασίας, και πλέον των καιρικών συνθηκών. Η προσαρμογή στις νέες μεταβλητές, θα είναι η μισή μάχη. Η άλλη μισή θα είναι η αντιμετώπιση της πραγματικής ζήτησης. Τι θα μπορεί να προσφέρει μια εταιρία, δεδομένων των παραπάνω μεταβλητών; Τι θα ζητάν οι καταναλωτές, προσαρμοσμένοι και αυτοί στις νέες συνθήκες; Πως μπορείς να βρεις την ισορροπία των 2 αυτών παραγόντων, χωρίς να χαραμίσεις πόρους;
Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως αυτή η νέα δυναμική, θα πρέπει να αντικατοπτριστεί με κάποιο τρόπο και στο μάρκετινγκ και στην επικοινωνία. Πως θα μπορείς να ξεκινήσεις μια καμπάνια για κάτι που δεν είσαι απόλυτα σίγουρος ότι θα μπορείς να προσφέρεις; Πως δημιουργείς ζήτηση χωρίς μια τέτοια καμπάνια; Πως διατηρείς το κοινό σου, όταν αντιμετωπίζει συνθήκες που έχουν μεταβάλλει την ζωή του; Η νέα επιχειρηματική πραγματικότητα θα μοιάζει με κάποιον που χορεύει προσπαθώντας να αποφύγει τις σταγόνες της βροχής…
Η τεχνολογία επιβλέπει την πραγματικότητα.
Η τεχνολογία cloud, ήταν πρόδρομος των όσων βλέπουμε σήμερα. Οι λύσεις που προσέφερε, μεταφέροντας τα δεδομένα από ένα τοπικό server σε ένα σύννεφο (cloud) και από εκεί στις κινητές συσκευές μας, αντικατοπτρίζει μια εποχή σταθερότητας. Αν και προηγμένη, δεν είναι τεχνολογία σκέψης εκτός κοινής λογικής. Παραμένει μια τεχνολογία με κάπως περιορισμένες δυνατότητες.
Στις μέρες μας, αυτό θεωρείται πλέον παρελθόν. Ένα προϊόν που μπορεί να αναβαθμιστεί 3 φορές τον χρόνο, κάποτε θεωρούνταν αξιοθαύμαστο. Τώρα, οι αλλαγές εφαρμόζονται μέσα σε ένα βράδυ. Από την άλλη πλευρά ένα προϊόν που πρέπει να περιμένει την αναβάθμιση ενός συστήματος, απλά δεν πρόκειται να δουλέψει. Όσο πιο πολλά δεδομένα μπορεί να δεχτεί ένα ΙΤ σύστημα και το γρηγορότερο που μπορεί να εφαρμόσει εναλλακτικές λύσεις, τόσο πιο πολύτιμο γίνεται. Για παράδειγμα, ένα σύστημα εφοδιαστικής αλυσίδας, που μπορεί να δεχθεί όλες τους διαθέσιμους τρόπους παράδοσης (πολλά δεδομένα), και να εφαρμόσει σε πραγματικό χρόνο τις πιο αποτελεσματικές λύσεις (ταχύτητα εφαρμογής), είναι ιδιαίτερα πολύτιμο αυτή την στιγμή.
Νέα Δεδομένα, Νέα Συστήματα.
Ένα σύστημα, αντικατοπτρίζει το σύνολο των παραμέτρων του. Κάθε φορά που μια νέα μεταβλητή εισέρχεται στο σύστημα, αυτό προσαρμόζεται ολόκληρο, και όχι μόνο κάποιο συγκεκριμένο τμήμα του. Ο πολύς κόσμος αυτό που βλέπει είναι συνήθως η κορυφή του παγόβουνου: Μια νέα δυνατότητα που προστίθεται στις υπάρχουσες. Η πραγματικότητα όμως είναι πως τα πάντα είναι αλληλεξαρτώμενα. Για παράδειγμα το iphone, δεν μπορεί να μετρηθεί απλά σαν μια μονάδα πωλήσεων. Η Apple ποτέ δεν θα μπορούσε να πουλήσει «μονάδες», ώστε να εκτιμάται $3 τρις. Η αξία προέρχεται από την μίξη των πραγμάτων που προσφέρει η Apple και έχει καταφέρει να καθιερωθεί στην συνείδηση των καταναλωτών ως μια κορυφαία εταιρία συνολικά.
Παρόμοια, ο COVID και η κλιματική αλλαγή, αντικατοπτρίζουν τον τρόπο με τον οποίο η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει για τα καλά. Ο Covid είναι κάτι περισσότερο από μια ασθένεια, και η κλιματική αλλαγή κάτι περισσότερο από καταιγίδες και καύσωνες. Είναι νέα χαοτικά συστήματα, με εξαιρετική δύναμη να αποσταθεροποιήσουν την παγκόσμια οικονομία με απρόβλεπτο τρόπο. Με λίγα λόγια βρισκόμαστε στην αλλαγή από μια σταθερή, σε μια περισσότερο τυχαία και χαοτική εποχή. Πρέπει να προσαρμοστούμε χορεύοντας ολοένα και γρηγορότερα για να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις. Αυτό απαιτεί την πιο σύγχρονη τεχνολογία επεξεργασίας δεδομένων καθώς και νέους τρόπους οργάνωσης τόσο της εργασίας όσο και της χρηματοοικονομίας.
Κοιτώντας μπροστά.
Η νέα τάση μπορεί ίσως να εξηγήσει το αυξανόμενο ενδιαφέρον τόσο για το DeFi, όσο και για το Fintech, ως τρόπους για να ξεπεραστεί η γερασμένη χρηματοοικονομική υποδομή, η οποία σχεδόν κατέρρευσε το 2008, και δεν ξέρουμε αν θα αντέξει περαιτέρω προκλήσεις του μέλλοντος. Βλέπουμε στις ΗΠΑ να υπάρχουν κενά σε θέσεις εργασίας, την ίδια στιγμή που ο κόσμος ψάχνει ευκαιρίες για ανεξαρτητοποίηση της εργασίας. Το μέλλον στην ουσία είναι εδώ, και τα χρηματοοικονομικά εργαλεία για να επωφεληθούμε, ήδη είναι διαθέσιμα. Εξαρτάται από εμάς αν τα χρησιμοποιήσουμε.
Επενδύοντας στο Fintech, σε μια εποχή Χάους.
Τα πάντα έχουν αλλάξει, εξαιτίας της «ποιητικής» δικαιοσύνης της αιτίας και του αποτελέσματος.
Υπάρχουν 4 πυλώνες της αλλαγής που παρατηρούνται:
1. Το εργατικό δυναμικό έχει αλλάξει.
2. Ο Νέος Καταναλωτής, απαιτεί συνολική αυτοματοποίηση.
3. Η οικονομία αυτή την στιγμή προχωρά με μηδενικό ρυθμό ανάπτυξης.
4. Η εφοδιαστική αλυσίδα έχει σπάσει, οριστικά.
Ας ξεκινήσουμε με ένα παράδειγμα, για να δούμε πως οι 2 πρώτοι πυλώνες προσφέρουν σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες σε αυτή την νέα εποχή.
Διαβάζοντας τα διάφορα report από το 2021 World economic Forum, International Monetary Fund και του Organisation for Economic Co-Operation and Development, σχετικά με το μέλλον της εργασίας, είναι ξεκάθαρο πως οι εταιρίες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις αλλαγές στις τάσεις του εργατικού δυναμικού. Αυτές είναι, η διαχείριση διασκορπισμένου γεωγραφικά εργατικού δυναμικού, και η ικανοποίηση των αυξανόμενων αναγκών των υπαλλήλων τους, σε μια εποχή που είναι πολύ δύσκολη η εύρεση και διακράτηση του κατάλληλου εργατικού δυναμικού, καθώς ο ορισμός της «εργασίας» αλλάζει διαρκώς.
Επιπλέον, οι εταιρίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τεχνολογίες που το εργατικό δυναμικό τους (εν μέρη ανθρώπινο, εν μέρη ρομποτικό), θα θέλει να εφαρμόσει. Καθώς ολοένα και περισσότεροι είναι προθυμότεροι να εργαστούν σαν free agents, θα πρέπει και οι ίδιοι να αγοράσουν software που προσφέρουν πολλά από τα εργαλεία που παραδοσιακά τους πρόσφεραν οι εργοδότες τους, όπως εργαλεία διαχείρισης καθημερινών εργασιών και χρηματοοικονομικών.
Η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στις επιχειρήσεις δεν γίνεται ερήμην του εργατικού δυναμικού, αλλά σε συνεργασία μαζί τους, και σε μεγάλο βαθμό με την συγκατάθεσή τους.
Ο τελικός καταναλωτής μπορεί να θεωρηθεί σαν ένας ακόμα αποδέκτης της ωφέλειας που προκύπτει από την νέα κατάσταση. Η σημασία της ταχύτητας, της προσβασιμότητας, της αξιοκρατίας, έχουν αμβλυνθεί κατά την περίοδο της πανδημίας.
Ως προς την ταχύτητα, βλέπουμε πλέον εφαρμογές που επιτρέπουν σε πραγματικό χρόνο την έγκριση project, αλλά και απλών αιτημάτων καταναλωτών, ενώ ως προς την προσβασιμότητα, ένα παράδειγμα είναι η δυνατότητα παροχής προσωπικής προσφοράς από μια ασφαλιστική εταιρία προς ένα καταναλωτή, μέσω μιας απλής εφαρμογής τηλεφώνου. Για να καταλάβουμε την αξιοκρατία, ας σκεφτούμε εταιρίες που επεξεργάζονται δεδομένα από τιμές πώλησης και ενοικίασης real estate, και τα προσφέρουν στους ιδιοκτήτες για αξιολόγηση της επένδυσης/περιουσίας τους.
Θα μπορούσα να αναλύω περισσότερο σε βάθος τους 4 πυλώνες, ωστόσο η βασική τάση που πρέπει να έχουμε κατά νου, είναι ο τρόπος με τον οποίο αντικαθιστούμε τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που υποστηρίζεται από ΑΙ (τεχνητή νοημοσύνη), με την ευελιξία που ενσωματώνεται σε δεδομένα πραγματικού χρόνου.
Σύνοψη: Νέες λύσεις για ένα Χαοτικό περιβάλλον.
Είτε μας αρέσει είτε όχι, τα στοιχεία δείχνουν πως μπαίνουμε σε ένα πιο τυχαίο και πιο χαοτικό περιβάλλον, το οποίο ήδη έχει επιπτώσεις στην οικονομική ζωή. Είναι η ώρα να προσαρμοστούμε. Πρέπει να αφήσουμε πίσω μας τον κόσμο όπως τον ξέραμε, τον κόσμο που είχε διαμορφωθεί μετά τον 2ο ΠΠ και τις επιχειρησιακές δομές που κυριάρχησαν.
Η δύναμη εκείνου του συστήματος, δηλαδή η συνεχής βελτίωση που προερχόταν από την επανάληψη, γίνεται πλέον το αδύνατο σημείο εξ’ αιτίας του απρόβλεπτου περιβάλλοντος. Αντί να προσπαθήσουμε να βράσουμε τους ωκεανούς για να διατηρήσουμε ένα περιβάλλον φιλικό προς τους παλαιού τύπου οργανισμούς, είναι η ώρα να προσαρμοστούμε άμεσα στις ξαφνικές αλλαγές.
Οι νικητές της δεκαετίας θα είναι όσοι προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα και θα λύσουν τα προβλήματα που θέτουν η πανδημία και οι πρώτες μεγάλες αλλαγές στο περιβάλλον. Το κόλπο είναι να σταματήσουμε να περιμένουμε για επιστροφή στην προ 2020 πραγματικότητα, και να κινηθούμε πρώτοι.
Άρθρο της Δέσποινας Τσιρογιάννη, Cryptocurrency Analyst της Crypto Advanced.